NFC- فناوری انتقال انواع اطلاعات

NFC(مخفف عبارت Near Field Communication) فناوری است که امروزه از آن زیاد صحبت می‌شود اما هنوز در دنیای واقعی استفاده چندانی ندارد. نوکیا چند سال پیش بارها از این فناوری بی‌نظیر در کشورهای مختلف استفاده کرده است، اما کاربرد NFC چیست؟

NFC فناوری است که امکان انتقال انواع اطلاعات را در فاصله‌های کوتاه 4 سانتی‌متر یا کمتر فراهم می‌کند. مانند سیستم اویستر کارت (Oyster card)  که در مترو لندن استفاده می‌شود. با این سیستم تنها باید کارت را به کارت‌خوان تماس داده تا درها باز می‌شوند و شما اجازه عبور و ادامه سفرتان را داشته باشید. البته در این روند مقداری پول از کارت شما کم می‌شود.

به همراه داشتن کارتی که NFC در آن فعال باشد و موبایلی که این فناوری را داشته باشد، به شما امکان می‌دهد که برای بیرون رفتن از منزل تنها موبایل خود را همراه داشته باشید و دیگر به کیف پولتان نیاز نداشته باشید.

نوکیا از سال 2005 و 2006 تولید تلفن‌های همراه مجهز به این فناوری را آغاز کرد. نوکیا 3320 و 5140 از اولین گوشی‌هایی هستند که نام و لوگوی NFC در قاب پشت آنها درج شده است. اما تا قبل از سال 2007 هیچ گوشی نبود که به طور کامل بتواند با فناوری NFC کار کند. از زمان عرضه گوشی نوکیا 6131 NFC به بعد استفاده از این فناوری مرسوم شد. در اینجا می‌خواهیم به چند مورد از استفاده‌های NFC اشاره کنیم:

اپراتور O2 - انگلستان

بین ماه‌های نوامبر 2007 و 2008 کسانی که گوشی نوکیا 6131 NFC داشتند، می‌توانستند تنها با نزدیک کردن گوشی به کارت‌خوان در شبکه حمل و نقل لندن سفر کنند و از فروشگاه‌ها کالای مورد نظرشان را بخرند.

 

RMV - فرانکفورت

در سال 2007 بیش از 59 ایستگاه پرتردد به فناوری NFC مجهز شدند و بیش از 270 نفر از مردم از گوشی‌های نوکیا 6212 و 6131 خود برای خریدن بلیت در شبکه حمل و نقل فرانکفورت استفاده کردند.

Maxis کوآلالامپور

در سال 2009 مردم کوآلالامپور با استفاده از پروژهMaxis FastTap می‌توانستند برای حمل و نقل و خرید از مغازه‌ها، عوارض و پارکینگ از نوکیا 6212 خود با فناوری NFC استفاده کنند.

Citi بنگلور

در ژوئن 2010 بیش از 3 هزار نفر از مردم بنگلور از تلفن‌های همراهشان به عنوان روشی برای پرداخت استفاده کردند. بیش از 50 هزار مورد خرید از 250 مرکز خرید که کارت‌خوان NFC داشتند، انجام شد.

آب‌های هاییتی هاییتی

همان طور که در ماه مارس گزارش شد، نوکیا با استفاده از فناوری NFC در تلاش است تا از شیوع بیماری‌های که توسط آب ایجاد می‌شوند مانند وبا جلوگیری کند. یک برچسب RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) روی منبع تصفیه آب نصب شده و هر خانواده برای ذخیره آب از این امکانات برخوردار است. هنگامی که یکی از عوامل بهداشت برای کنترل کردن میزان کلر درون آب به خانه‌ها سر می‌زند، از یک برنامه کاربردی در گوشی نوکیا 6212 کلاسیک NFC برای ثبت بازدیدهایشان استفاده می‌کنند. در این برنامه کارمندان میزان کلر آب را محاسبه کرده، به پرسشنامه پاسخ می‌دهند و سپس فورا اطلاعات را از طریق پیام کوتاه به مسئولین موسسه ذخیره اطلاعات (DSI) ارسال می‌کنند.

لازم به ذکر است که نوکیا به تازگی در کنگره WIMA 2011 موناکو، از جدیدترین امکانات فناوری NFC پرده‌برداری کرد. خبر هیجان‌انگیزتر این که نوکیا C7 که با نسخه سیستم‌عامل Anna عرضه می‌شود از قابلیت‌های جدید NFC برخوردار است.

 

تجربه NFC با موبایل در کنگره WIMA 2011

آیا گوشی شما نوکیا C7 است؟ آیا دوست دارید از فناوری NFC بهره‌مند شوید؟ مجبور نیستید زیاد صبر کنید. وقتی سیستم‌عامل سیمبین Anna به عنوان آپگرید برای گوشی شما در دسترس بود، می‌توانید با دانلود آن قابلیت NFC در C7 را فعال کنید. این ویدئو را تماشا کنید تا ببینید این فناوری با جدیدترین نرم‌افزارهایش چگونه کار می‌کند.

منبع: فوت و فن

  
نویسنده : آیدا ت.م ; ساعت ٤:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳٩٠
تگ ها : دانش ، تکنولوژی

ارواح آنلاین و جاودانگی دیجیتالی

ما اولین افراد تاریخ هستیم که مدارک زیادی از زندگی‌مان را به صورت آنلاین ثبت کرده‌ایم. وقتی از این جهان کوچ کنیم، چقدر از این اسناد به یادگار خواهد ماند؟

به گزارش خبرآنلاین، نیوساینتیست از زبان سامیت پل-چاژوری این طور نقل می‌کند که: وقتی همسرم کاترین روزهای پایانی عمرش را می‌گذراند، از من خواست کاری کنم که مردم همیشه چهره او را، همان‌طور که قبل از بیماری بوده، زیبا و جوان، به یاد بیاورند. همین شد که بعد از فوت او، تصمیم گرفتم یک وب‌سایت یادبود راه بیندازم؛ با عکس‌ها و متن‌هایی که به دقت انتخاب شده بودند.

البته در آن زمان این کار چندان متعارف نبود، اما امروز که 6 سال از آن روزگار گذشته، همه‌چیز عوض شده: جمعیت کاربران اینترنت بیشتر و مسن‌تر شده، راه‌اندازی وب‌سایت و وبلاگ‌های یابود، تکریم و ... به یک رسم معمول در دنیای مجازی تبدیل شده.

اما وقتی من و شما این حلقه فانی را با عجله ترک می‌کنیم، مراسم رسمی یادبود، تنها چیزهایی نیستند که یاد ما را در ذهن دیگران زنده می‌کند: پروفایل‌های وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف از جمله فیس‌بوک، توئیتر، فلیکر و ... همه این اطلاعات بعد از من باقی خواهند ماند، همان‌طور که بسیاری دیگر از مردم هم میراث مشابهی از خود به‌جا خواهند گذاشت؛ چیزی که بنا به گفته هانس-پیتر بروندمو- رئیس نرم‌افزار و خدمات اجتماعی نوکیا در سان‌فرانسیسکو- «روح دیجیتالی» ماست و شامل تمام اطلاعات شخصی، ارتباط‌های مجازی و واقعی، علایق و اعتقادهایمان می‌شود.

باید از ارزان و آسان بودن ذخیره مطالب در اینترنت ممنون باشیم که روح دیجیتالی ما، می‌تواند واقعا ابدی شود. اما آیا ما می‌خواهیم همه فعالیت‌های آنلاین‌مان را- نظرات سرسری، عکس‌های بی‌هوا که با موبایل گرفته‌ایم یا مسخره‌بازی‌ها و شوخی‌های بدون فکرمان که شاید باعث خجالت‌مان هم باشد- برای آیندگان به‌جا بگذاریم؟

 

یک مکتب فکری، همان طرفداران «حفظ میراث آنلاین»، معتقدند ما مدیون نوه و نتیجه‌هایمان هستیم. مکتب دیگر، طرفداران «حذف میراث آنلاین»، تصور می‌کنند که آموختن «فراموشی» به اینترنت، یکی از ضروری‌ترین کارهاست. حالا آینده اینترنت، و به موازات آن، سرنوشت روح دیجیتالی همه ما به دست این دو گروه و مباحثه‌هایشان افتاده است.

امروز که داده‌ها توسط شرکت‌های اینترنت ذخیره می‌شود، گوگل و فیس‌بوک بیشترین میزان داده را برای بیشترین زمان ممکن حفظ می‌کنند. حتی «خروجی دیجیتالی» کاربر، مثل نتیجه جستجوها و تاریخچه وبگردی‌ها، توسط برخی شرکت‌ها ثبت می‌شود تا با استفاده از آن، تبلیغات مشخصی را برای هر کاربر ارسال کنند.

تمام این داده‌ها برای جامعه‌شناسان، باستان‌شناسان و انسان‌شناسانی که در خصوص تولد عصر دیجیتال مطالعه می‌کنند، جذاب است. اما اصلا معلوم نیست چه بلایی بر سر این داده‌ها بیاید .مارک وبر از موزه تاریخچه رایانه در کالیفرنیا می‌گوید: «اسناد دیجیتال بیشتر از آن‌که مثل مدارک سنتی باشند، شبیه سنت‌های شفاهی هستند. اگر آن‌ها را مدام کپی نکنی، به راحتی ناپدید می‌شوند

او معتقد است که ما به اندازه کافی برای حفظ عصر دیجیتالی‌مان تلاش نمی‌کنیم: «اگر مراقب نباشیم، دوره ما هم مثل تکه‌ای از قرون وسطی به پایان می‌رسد. همه‌چیز در قالب‌های دیجیتالی ریخته شده، اما تلاش کافی برای حفظ‌شان انجام نشده است

برای دنبال کردن ادامه عناوین این مقاله به خبر آنلاین مراجعه کنید.

ضابط‌های تازه‌کار
استقبال از فراموشی


  
نویسنده : آیدا ت.م ; ساعت ٤:٢٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳٩٠
تگ ها : دانش ، تکنولوژی

2015؛ موعد طغیان جهانی موج تبلت ها

موج تقاضا برای تبلت ها، یعنی همان ابزارهایی که با ظهور خود شکاف میان گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ ها را پر کرده‌اند، روز به روز در حال جوش و خروش است. بازار این ابزارهای سودمند از آغاز تولد خود، رشد بسیاری را شاهد بوده و سود قابل توجهی را برای سازندگان این وسایل ارتباطی به همراه داشته است. بر اساس پیش بینی موسسه تحلیل بازار Strategy Analytics، با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای این تبلت ها به ویژه آی پد های کمپانی اپل، فروش این دستگاهها تا سال 2015 به 49 میلیارد دلار خواهد رسید.


یکی از تحلیلگران گروه بین المللی تحلیلی-تحقیقاتی Strategy & Investment پیش بینی می‌کند که دست کم تا دو سال آینده قیمت تبلت ها کاهش پیدا خواهد کرد، با این وجود، قیمت گذاری کمپانی اپل، باعث می‌شود دست رقبا برای شکستن قابل توجه قیمت در بازار تبلت ها چندان هم باز نماند. بنابر پیش بینی گارتنر، سیستم عامل Apple iOS که امروزه در اختیار کاربران آیفون و آی پد های اپل قرار دارد، تا پایان سال جاری میلادی 69 درصد از سهام بازار سیستم عامل ها را به نام خود ثبت خواهد کرد. اما به عقیده گارتنر، این رقم تا سال 2015 به 47 درصد کاهش پیدا می کند.

 

مترجم: آیدا ت.م

 

 

 منبع: وبلاگ مرکز خرید اینترنتی البسکو.کام

  
نویسنده : آیدا ت.م ; ساعت ٤:٠٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳٩٠
تگ ها : دانش ، تکنولوژی